jó vezető titka

Mi a jó vezetők titka?

Megosztom

2022.04.25 - Üzleti coaching

Sok-sok vezetőt láthatunk magunk körül: a főnökeinket, mások főnökeit, regények vagy filmek hősies vagy nem hősies vezéreit, híres történelmi személyeket, vagy akár egyes családfőinket. A példákból tanulva igen erősen megfigyelhető az nagyon egyszerű különbség, hogy valakit jó vezetőnek tartunk, és valakit nem.

Ez azonban többek között rengeteg mindentől függhet, ilyen például:

• A vezető személyisége

• A vezető hogyan lett vezető (lásd korábbi cikkünkben: Hogyan lehetsz jó vezető? – Gondold át, miként váltál azzá!)

• A csoport funkciója, működésének kontextusa és célja

• A beosztottak tulajdonságai, egyéni különbségeik – ezt a vezető mennyire veszi figyelembe

Nem mindegy tehát, hogyan bánik a vezető a beosztottjaival. Ismernie kell a teljesítőképességüket, hogy mi ösztönzi és mi gátolja őket, hogyan tud támogatást nyújtani, illetve fel kell ismernie, hogy mennyi segítségre van egyáltalán szükségük. A vezetéspszcihológia ezekre a fontos részletekre igyekezett konkrétumokat találni, mikor megalkotta erre vonatkozó modelljeit. Ezek egyikét, a helyzetfüggő vezetés modelljét mutatjuk be alább.

Helyzetfüggő vezetés

A modell középpontjában az áll, hogy a vezető hogyan osztja ki a feladatokat, mennyire méri fel jól beosztottjainak teljesítőképességét. Hersey és Blanchard helyzetfüggő vezetés modellje szerint ugyanis a vezető viselkedését a beosztottjának feladatra vonatkozó érettségéhez érdemes igazítania. A beosztott fejlettségét a munkavégzésre vonatkozó képessége és hajlandósága határozza meg.

Amennyiben ez magas szintű, a vezetőnek elég csak támogató viselkedést alkalmaznia, míg minél alacsonyabb ez az érettségi szint, annál inkább irányító viselkedéssel kell segítenie beosztottját.

Fontos tehát a fentiek helyes felismerése, és a helyzettől függő magatartás alkalmazása.

A fejlettebb, kompetens munkavállalók is nagyobb motiváltsággal dolgoznak, ha megbíznak bennük, és van némi mozgásterük a munkavégzésük terén. Fontos ugyanakkor, hogy a vezető ne hagyja rá teljesen beosztottjára a feladatokat, támogassa embereit a kivitelezésben, vagyis illeszkedjen a támogatás/irányítás mértéke a munkavállalók képességeihez.

Ha egy bizonytalanabb, tapasztalatlanabb beosztott nem kap elég irányítást, akkor alulvezetés áll fenn. Ennek következtében nem fogja tudni megfelelően ellátni a munkáját, hiába lenne motivált a jó teljesítményre. Ha azonban a munkavállaló kompetenciájának és tapasztalatának ellenére is a vezetőre kell kizárólag hallgatnia, túlvezetés fog kialakulni.

Összefoglalva tehát egy vezető temérdek dolgot megtehet azért, hogy beosztottjaival a lehető legjobb együttműködés jöhessen létre, és így a leghatékonyabban történhessen a munkavégzés. A vezető egyrészt fontos, hogy ismerje beosztottjait, az ő erősségeiket és motivációjukat, illetve kompetencia szintjüket.

Mi több, ezen tényeket tudatosítva és felhasználva érdemes kiosztania és delegálnia a feladatokat, illetve arányosan segítséget és támogatást nyújtania.

A beosztott fejlettségi szintje

Simon Réka

Források

Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1974). So you want to know your leadership style?. Training & Development Journal.

Peters, L. H., Hartke, D. D., & Pohlmann, J. T. (1985). Fiedler’s Contingency Theory of Leadership: An application of the meta-analysis procedures of Schmidt and Hunter. Psychological bulletin, 97(2), 274.

Nagy István

Nagy István

Sportpszichológus, szervezetfejlesztési és HR tanácsadó

Érdekel az üzleti coaching?

Kattints a további információkért!